Sabtu, 3 Januari 2009

KELEBIHAN LELAKI PADA AKALNYA

Allah Maha Bijaksana menjadikan makhluk berpasang-pasang; lelaki dan wanita, bumi dan langit, siang dan malam, syaitan dan malaikat, gunung dan lembah, matahari dan bulan, begitulah seterusnya.Banyak hikmah dalam kejadian alam yang perlu direnung dan dijadikan bukti keagungan Allah. Satu contoh dalam kejadian manusia, Allah menjadikan wanita bersifat lembut dengan nisbah 9/10 malu dan 1/10 akal, manakala lelaki 9/10 akal dan 1/10 malu.

Atas kelebihan akal inilah, Allah menjadikan kaum lelaki sebagai penjaga bagi kaum wanita. Begitu juga dalam apa jua masalah, Allah menyamakan 2 wanita dengan 1 lelaki. Contohnya dalam hal penyaksian.Walaupun kurang berakal, namun wanita ada sifat malu. Kerana ada sifat malulah, wanita dipandang mulia. Kalaulah wanita tidak mempunyai sifat malu, habislah dunia ini. Begitu juga halnya dengan lelaki, meskipun kurang malu namun mereka mempunyai akal yang dapat memikirkan kesan dan sebab-akibat sesuatu perkara. Katakanlah lelaki tidak mempunyai akal yang panjang, dunia akan menjadi kucar-kacir.

Begitulah kebijaksanaan Allah untuk menjaga keharmonian alam. Namun, apakah yang telah terjadi pada masa ini? Wanita sudah tidak ada perasaan malu lagi; bebas bergaul tanpa batas, bebas keluar hingga larut malam. Manakala lelaki pula sudah tidak menggunakan akal lagi malah merosakkannya pula. Pendekatan kolonial Amerika telah membuktikannya. Fikirkanlah kesan buruk yang akan menimpa masyarakat, jika fitrah kejadian ini sudah diabaikan.

Wanita yang sepatutnya malu sudah tidak mempunyai perasaan malu lagi manakala lelaki yang sepatutnya berakal sudah menghilangkan akal mereka. Perempuan sudah terjebak dalam gejala dedah, lelaki sudah berbangga dengan gejala dadah. Perkara ini semestinya akan mengundang bala dan bencana yang bukan sahaja akan merosakkan sesuatu bangsa namun, bakal meruntuhkan keharmonian dan akan merencatkan kemajuan negara. Pun begitu, musibah yang paling ditakuti ialah kemurkaan daripada Allah; Tuhan yang Maha Berkuasa.

Tiada ulasan: